24 Nisan 2011 Pazar

16 Efsane Strateji (9-16)

9. Rekabete Yönelik Konumlandırma: Michael Porter'a göre rekabet avantajı elde edebilmek için iki alan var, bunlardan birisi "maliyet" diğeri ise "farklı konumlandırma". Rekabet avantajı elde eden, Türkiye'de en yaratıcı uygulamalardan biri Garanti Bankası'nın Shop&Miles kartı oldu. Şirket, uçuş mili ile alışveriş milini birleştiren ilk banka oldu. Bu hamlesiyle pazardaki konumunu güçlendirdi ve müşterilerin bile farkında olmadığı bir hizmeti onlara sunarak ön plana geçmiş oldu.


10. Odaklanma Değer Katıyor: Son yıllarda grupların çoğu "odaklanarak büyüme" stratejisini benimsiyor. Bu konuda Koç Holding başarılı uygulamalara imza atmış durumda. Grup, 2001 krizi sırasında bu stratejiyi benimseyerek finansal tablosuna büyük değer kattı. Şirket sayılarında önemli bir azalmaya gitti.


11. Dinamik Stratejiler Geliştirin: Genellikle bir şirket belirli bir ölçeğe ulaştıktan sonra hareket kabiliyetini ve çevikliğini kaybeder. Dinamik stratejiler geliştirerek bunun önüne geçmek mümkün. Türkiye'de Teknosa büyüdükçe cesur ve dinamik stratejiler geliştirmeyi sürdürdü. Bunu ise inovatif yönetim süreçleri, müşteriyi sürekli dinleyen operasyon yapısı ve cesur kararlar alan liderlik anlayışıyla gerçekleştirdi.


12. Çifte Senaryo Oluşturmak Gerekli: Coca-Cola, Turkuaz suyu negatif bir öngörü oluştuğu için piyasadan çekti ancak su pazarından çıkmaya hazır olmadığı için farklı bir senaryoyu plana koydu. Lokal bir su şirketini satın aldı, ismini değiştirdi. Damla markasına büyük yatırım yaptı ve su pazarında önemli bir marka yaratmayı başardı. 


13. Farklı Karlılık Modelleri Oluşturun: Müşteri merkezli bir yönetim yapısına sahip olmak bu stratejinin temel en kuralı. Akbank CepKredi ile "dünyada bir ilk" olma özelliğini kazandı ve günlerce süren ve sadece banka müşterileri tarafından yapılabilen kredi başvuru sürelerini birkaç dakikaya indirdi.


14. Savaş Stratejisi Oluşturmak: Özellikle çetin rekabetin olduğu sektörlerde görülen bir strateji biçimi. Son dönemdeki en iyi uygulayıcıları ise Vodafone ve Avea. Her iki operatör de pazar liderinden pay kapmak için çetin bir rekabete girişti. Bu uğurda karlılıklarından bile vazgeçtiler.


15. Gerçek Opsiyon Bazlı Strateji: Genellikle AR-GE takımının işin içinde bulunduğu bu stratejide anahtar kural birbirine uyumlu bir şirket portföyü oluşturmak. Esas Holding en başarılı örneklerden biri olarak gösteriliyor. Şirket kendisini dinamik ve yenilikçi bir özel sermaye yatırımcısı olarak konumlandırmış durumda.


16. Geliştirilebilir Stratejik Süreç: Ağaoğlu, 1981 yılında faaliyete başladığı yıldan bugüne önemli bir değişim geçirdi. Başlangıçta inşaat sektöründeki genel geçer kuralları uygulayan şirket görünümünden, zamanla öğrenerek ve kendini geliştirerek inşaat sektörünün önde gelen oyuncularından biri oldu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder