4 Mart 2011 Cuma

Sosyal Medya, Hemen, Şimdi!

18 Mart 2010'da dünyanın en büyük gıda şirketi Nestle, Greenpeace'in sosyal medya protestosuyla sarsıldı. Nestle, "KitKat" markalı ürününde palm yağı kullanıyordu - Palm yağı, margarinden ruja kadar uzanan geniş bir kullanım yelpazesine sahip. Yoğun olarak Malezya ve Endonezya'da üretiliyor. Yalnız küçük bir sorun var, palm yağı ağacının meyvelerinin toplanma şekli, orangutanların yaşam alanının 90% ını yok ediyor. Bu nedenle her yıl 5 bin orangutan ölüyor. - Greenpeace bu nedenlerle KitKat'ta palm yağı kullanımı konusunda Nestle'ye savaş açtı, ve sosyal medyada bir video yayınladı. 


"Nestle'nin yağmur ormanlarının yok olmasına neden olan 
şirketlerden palm yağı almasını durdurun."

19 Mart günü, saat 10.00'da Nestle telif hakları gerekçesiyle Greenpeace'ten videoyu yayından kaldırmasını istedi. Devreye Facebook girdi. Aynı saatte Nestle, Facebook'ta kullanıcı yorumlarını beklediklerini ancak şirketin üzerinde oynanmış 'Katil Nestle' gibi logolarının Facebook'ta profil resmi olarak kullanılmaması ricasını yayınlar. Yine sabah 10.00'da dakika başına 500 twitt gelmeye başlar. Saat 13.00'de konu tüm uluslararası kanal ve Web sitelerinde yer almıştır bile. 

19 Mart saat 17.00'de Nestle'nin hisseleri 1,60% değer kaybeder. 20 Mart'ta video tam bir milyon kez tıklanmıştır. Nisan 2010'da Nestle tedarikçisini değiştirir. 

Nestle'nin yaşadığı durum, sosyal medyanın Facebook yada Twitter'da yayınlanacak bir dizi yorum ya da itinayla açılmış sayfalardan çok daha fazla ciddiye alınması gereken bir süreç olduğunun kanıtı.

Burada da görüldüğü gibi hiç kuşkusuz sosyal medya artık satın alma kararlarının verilmesinde çok önemli bir rol oynuyor. O kadar ki duygusal pozisyonlamayı temel alan pazarlama kampanyalarını yerinden ediyor. Satın alma kampanyalarında 'güvenilir bir arkadaş'ın verdiği tavsiye, reklam kampanyalarına kıyasla 50 kat daha etkili.

Bir örnek daha vermek gerekirse, P&G sosyal medyayı çok iyi kullanıyor. "Mr. Proper" markası ile bir sünger geliştirdi ve bir forum açtı. Tüketicilerden ürünü kullanıp değerlendirmelerini istediler. Özellikle anneler duvarları kolayca silebildikleri için şahane yorumlar yaptılar. Ancak tek bir yorum ürünün geleceğini değiştirdi. O yorum süngerin çok çabuk ikiye ayrıldığı ve o andan itibaren de kullanılamadığı yönündeydi. Sosyal medyadan gelen bu yorumu ar-ge departmanıyla paylaşan şirket ay sonunda ürününü revize etti ve sıfır şikayet aldı. Bu tabi ki P&G nin marka değerini arttırdı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder