2 Nisan 2011 Cumartesi

PESTEL Analiz

Çoğu arkadaşlarımın yakında mid-term leri var, bende yardımcı olabilmesi için bugün PESTEL analizi açıklamaya karar verdim.


PESTEL analiz pazarlamada kullanılan dışarıdaki etkileşimlere bakılan yapılan, uygulanan bir analiz çeşididir. Maddelerine ayırdığımızda;
Political (politik)
Economical (ekonomik)
Socio-cultural (sosyo-kültürel)
Technological (teknolojik)
Environmental (çevresel)
Legal (yasal)
yönlerden dış çevreyi inceler.


POLITICAL: Politik yönden bakarsak dikkat etmemiz gereken ve PESTEL'i ilgilendiren şeyler;
  - Vergi sistemi,
  - Hükümet politikaları ve asıl önemli olan politikaların ve durumun stabil olması,
  - Mevcut hükümetin durumu,
  - Devletin müdahalesi,
  - Uluslararası ikili ilişkiler ve tutumlar.
  (Örnekle açıklamam gerekirse; KKTC'de iş yapıyorsunuz ve mecburen dışarıdan mal siparişi veriyorsunuz. Çoğu ülkeden direk alışveriş yapamadığınız için, mallarınız önce TR'ye ardından size ulaşıyor, bu durumda ödemeniz gereken vergiler değişiyor. Bunların nedeni hükümet politikaları doğrultusunda vergi sistemidir. PESTEL'de politik yönden değerlendirilebilir.)


ECONOMICAL: Ekonomik yönden bakarsak dikkat etmemiz gereken ve PESTEL'i ilgilendiren şeyler;
  - Dünyadaki ekonomik durum,
  - Ticari döngüler,
  - Enflasyon değişim oranları,
  - Ekonomik büyüme, GDP, GNP,
  - Faiz oranları,
  - Para ve kredi kaynakları,
  - İş gücü mevcudiyeti.

SOCIO-CULTURAL: Sosyo-kültürel yönden bakarsak dikkat etmemiz gereken ve PESTEL'i ilgilendiren şeyler;
  - Çevreye olan hassasiyet,
  - Tüketici eğilimleri,
  - Yeni ihtiyaç ve istekler,
  - Toplumdaki etik değerler.
  (Burada gene bir örnek paylaşmak istiyorum aklımda kalan. Önceden insanlar bayramlarda büyüklerinin yanlarına giderlerken, günümüzde kendi hayatlarından biraz sıyrılıp tatile farklı yerler görmeye gidiyorlar, bu zamanla değişen toplumun eğilimini gösteriyor, sosyo-kültürel bir etken olarak da PESTEL örneğinde yer alıyor.)


TECHNOLOGICAL: Teknolojik yönden bakarsak dikkat etmemiz gereken ve PESTEL'i ilgilen şeyler;
  - IT kullanım yaygınlığı,
  - Yeni ürünler, inovasyon
  - Enerji kaynaklarını kullanabilirlik,
  - Alternatif ve yeni teknolojiler,
  - Teknoloji altyapısı,
  - Hükümet, endüstri ve üniversitelerin ARGE harcamaları.


ENVIRONMENTAL: Çevresel yönden bakarsak maddelere değinmeden kısa bir örnekle açıklamak istiyorum durumu. Geçen günlerde Greenpeace, WWF gibi çevresel örgütlerden bahsetmiştim. İşte PESTEL için sormam gereken soru; bunların benim işim üzerinde etkisi var mı? Eski konularımdan birinde Greenpeace'in reklam kampanyaları ile Nestle KitKat karşıtı kampanyasını paylaşmıştım, işte tam da bu konu.


Legal: Adından anlaşılacağı gibi yasalarla ilgili olan her şey diyebilirim. Mesela; ayrımcılık yasası, müşteri hakları yasası, ticaret kanunları...


Şimdilik aklıma gelenler bu kadar, fakat kolilerim elime ulaştığında daha detaylı bir şekilde açıklayabilirim dileyenlere :) 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder