20 Şubat 2011 Pazar

Gerilla Pazarlama & Geleneksel Pazarlama

Gerilla Pazarlama (Guerilla Marketing) geleneksel olmayan pazarlama ve promosyon yöntemleri için kullanılan bir terimdir. Firmalar gerilla pazarlamada "minimum kaynak maksimum yarar" sağlamak için çabalarlar. Ayrıca gerilla pazarlama marka farkındalığı yaratma açısından hayati önem taşıyan bir pazarlama metodudur. Ülkemizde malesef çok yaygın olmamakla birlikte dünyada oldukça yaygın olarak kullanılıyor. Marketteki savaş gerilla pazarlama ile hem göze hem de akla hitap eden güzel ve ilginç çalışmalar ortaya çıkarıyor. 
Şimdi gerilla pazarlama ve geleneksel pazarlama arasındaki farkları görelim:


1. Geleneksel pazarlama için para yatırman gerekir ama; Gerilla pazarlama için paran varsa yatır asıl önemli olan enerjin ve hayal gücündür.


2. Geleneksel pazarlama insanların aklını karıştırır ama; Gerilla pazarlama açık bir şekilde gerçekleri anlatır.


3.Geleneksel pazarlama büyük iş dünyasına yöneliktir ama; Gerilla pazarlama küçük işletmelere yöneliktir. (Bunun pek doğru olduğunu düşünmüyorum aslında, evet tercihlere bakarak günümüzde uygulanan bu fakat büyük iş dünyasının da gerilla pazarlamayı kullanmaya başlamaları hem onlar için hemde müşteriler için çok daha fazla avantaj sağlayacaktır.)


4. Geleneksel pazarlama performansı satışla ölçer ama; Gerilla pazarlama karlılığı ön plana çıkarır.


5. Geleneksel pazarlama deneyim ve yargılar üzerine kuruludur ama; Gerilla pazarlama psikoloji ve insan davranışları üzerine odaklıdır. (Çünkü gerillanın tahminle kaybedecek zamanı yoktur, gerilla satın alma kararının %90 ının bilinçaltıyla gerçekleştiğini bilir.)


6. Geleneksel pazarlama önemli olan satıştır der sonrasında müşteriyi unutur ama; Gerilla pazarlama müşteriyi her zaman takip eder, sorunlarıyla ilgilenir ve onu asla kaybetmez.


7. Geleneksel pazarlama çizgisel olarak işini büyütmeyi söyler ama; Gerilla pazarlama geometrik artışla işi büyütmeye yöneliktir. (Yani teki sadece kendi işini büyütmeye çalışırken, diğeri için genişlemek her müşteri için daha fazla işlem yapmak ve müşterinin arkadaş, akrabalarını da işin içine katmaktadır.)


8. Geleneksel pazarlama aynı anda birden fazla işe girer ama; Gerilla pazarlama elindeki işi yönet, odaklan, bitir ardından başka işe gir der.


9. Geleneksel pazarlama ayın sonunda gelen faturaya bakar ama; Gerilla pazarlama ilişkilerine bakar. (Geleneksel pazarlamada her zaman için yatırılan para önemlidir çünkü, gerilla pazarlamada hayal gücü ve enerji ön plana geçtiği için amaca ulaşmak daha önemlidir.)


10. Geleneksel pazarlama her zaman "BEN" der ama; Gerilla pazarlama "SEN" der. (Gerillanın broşürü, ilanı, web sitesi vb. müşteri üzerine kuruludur.)


11. Geleneksel pazarlama insanlara "hizmetimin/malımın faydalarını satın al" der ama; gerilla pazarlama insanların problemlerini bulmaya ve çözmeye çabalar.


12. Geleneksel pazarlama "ne satabilirim" der ama; Gerilla pazarlama "müşteriye ne verebilirim" diye sorar. (Geleneksel pazarlama almak-satmak üzerine kuruludur, ama gerilla pazarlama "müşteriye ne verirsem onun işine yarar" diye düşünür.)


13. Geleneksel pazarlama reklam, PR gibi geleneksel yolların her zaman işe yaradığını düşünür ve birine inanır ama; Gerilla pazarlama biri  değil hepsi odaklı çalışır, "bunların bileşimi işe yarar" der.


14. Geleneksel pazarlama teknolojiye fazla önem vermez ama; Gerilla pazarlama teknolojiyi sonuna kadar kullanır. (Ki geleneksel pazarlamanın en büyük, en önemli yanlışlarından birisidir bence, günümüzde oluşan ve devam eden trendleri takip etme müşteriye ulaşma konusunda her zaman için önemlidir ve teknolojide bu trendlerin başında gelir.)


15. Geleneksel pazarlama bir avuç pazarlama yöntemi kullanır ama; gerilla pazarlamada ise kullanılabilecek 100 ayrı silah vardır ve bunların içinden seçim yapmaktansa bileşimini kullanır - ve bunların %60 ı ise tamamen bedavadır :)


16. Geleneksel pazarlama bilinçdışını hedefler ama; Gerilla pazarlama bilinçaltını hedef alır ve detaylara önem verir. 


17. Geleneksel pazarlama monologtur ama; Gerilla pazarlama diyalogtur. (Gerilla her zaman bir sen söyle bir ben söyleyeyim der yani karşındakini dinlemeyi bilir.)


18. Geleneksel pazarlama büyük grupları hedefler ama; Gerilla pazarlama küçük grupları veya kişileri hedefler. (Bu sayede de doğru kişiye ulaşır ve bunu başarmak için ne yapacağını bilir.)


Şimdide biraz gerilla pazarlama örneklerini inceleyelim.


Bir danışmanlık şirketi "Hayat Yanlış İş Yapılamayacak Kadar Kısa" (Life Is Too Short For The Wrong Job) sloganıyla makinalara poster yapıştırmış, gayet de başarılı olmuş bana sorarsanız...
Bir kahve firması "Hey asla uyuma, uyan" (Hey, City That Never Sleeps. Wake Up!) sloganını her sabah duman tüten rögar kapağının üstüne yerleştirmekle çok güzel yapmış, böylece sabah içmek istenen koyu kahve görüntüsü dumanıyla da tamamlanmış oluyor...
Avustralya Kızıl Haç Örgütü "Para herşey değildir." (Money Isn't Everything) sloganıyla kan bağışını teşvik etmeye çalışıyor...

Ve bu son iki örnekte UNICEF kara mayınlarına dikkat çekiyor. İlkinde yürürken farketmediğiniz yapıştırmalar ayağınızda kalıyor, çıkartmanın çıktığı yerde ise mayın resmi oluyor, siz de kara mayınlarına basmış ve artık sakat olabilirsiniz. İkincisinde ise tek bacakla langırt oynamayı denemenizi istiyor, bir de gerçekte düşünün...

Bugünlük bu kadar diyor, son olarak dünyaca ünlü gerilla pazarlama uzmanı Jay Conrad Levinson tarafından aktarılmış gerilla ruhunu taşıyan ve bir o kadar da çarpıcı bir örnekle yazıma son veriyorum.
"Küçük bir işyeri var ve mobilya satıyor. Etrafta ondan çok daha büyük mobilya mağazaları var Bir yanındaki mağaza kocaman, mağaza boyunda bir afiş asıyor: "%60 İndirim!". Diğer yanındaki, ondan daha büyük bir şekilde "%75 İndirim!" yazan afişle karşılık veriyor. Ortadaki mağaza sahibinin ise ne bu kadar indirimi yapacak ne de bu kadar büyük afiş asacak parası var. O da tam ortaya, kapısının üstüne şunu yazıyor: "Ana Giriş". İşte gerilla ruhu budur :) 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder