23 Nisan 2012 Pazartesi

VRIO Analiz

Geçenlerde bahsettiğim gibi VRIO analizden de bahsetme zamanı geldi sanırım, hatta geçiyor...

Strateji derslerinin vazgeçilmezi, en çok kullanılan analizlerden biri olarak bugün VRIO'dan bahsedelim.

İlk olarak;

V: Valuable (Değerlilik)
Müşterilerin gözünden ürünüm/servisim değer teşkil ediyor mu? Mesela bir örnekle düşünürsek; ben bir pastaneyim ve her yerde bulunmayan ev yapımı ve organik malzemelerle hazırlanmış minik kekler yapıyor ve satıyorum, bu müşteriler için bir değer teşkil eder. Yani "Valuable" kısmı için "Evet" diyebilirim.

R: Rare (Nadirlik)
Benim ürünüm/servisim nadir bulunan bir şey mi? Eğer sıradan bir pastane olsam pastalarım, keklerim diğer pastanelerden ayrılamaz fakat hazırladığım minik kekler bana özel yani nadir bir ürünü piyasaya sunuyorum. Bu durumda "Rare" kısmı için de "Evet" diyebilirim.

I: Imitability - (Taklit edilebilirlik)
Burada aslında taklit edilip edilemediğimden çok ürünümün taklit edilebilmesinin masraflı/zor birşey olduğunu mu yoksa ucuz/kolay bir durum olduğunu mu ölçmem gerekiyor. Patenti benim elimde olan bir ürün için "Costly to imitiate" zordur yani "Evet" diyebilirim. Ama yaptığım minik kekler kolayca üretilebilecek ve çok masrafa gereksinim duymayan ürünler olduğu için "Hayır" demem gerekir.

O: Organization (Organizasyon)
Değerlilik, nadirlik ve zor taklit edilebilirliği destekleyen bir organizasyon yapısına sahip miyim? Lezzetli ve organik kek üreten bir pastane olarak bunların hepsine cevap verebilecek bir organizasyon yapısına sahip olmadığım için "Organization" için "Hayır" diyebilirim.

Şimdi bu sorularımıza cevap verdiğimize göre aşağıdaki tablodan çıkan sonuçalara da bir göz atalım...

Eğer analizimizin ilk sorusu olan "Valuable" kısmı için "Hayır" dediysem, rekabet etkileri konusunda firmama direk "Rekabette dezavantajlı" diyebilirim. Bu durumda performansımda normalin altında kalır.

İkinci olarak "Valuable" "Evet" ve "Rare" için "Hayır dediysem rekabet durumum "Eşitlik" ve performansım da normal konuma yükselir.

Bir üst seviye olan rekabette geçici avantaj için "Valuable" "Evet", "Rare" "Evet", "İmitability"ye ise "Hayır" demeliyim.  Performansım ise normallin üzerinde olarak değerlendirilebilir.

Ve son olarak "Valueable", "Rare",  "Imitability"nin yanında "Organization" için de Evet demişsem rekabette sürekli avantajlı duruma geçerek performansımı gene normalin üzerinde tutabilirim.



8 yorum:

  1. Paylaşım için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  2. BU kadar net anlatilabilir ancak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Çok teşekkürler, bunun için üniversite hocama da teşekkür etmem lazım...

      Sil
  3. Rica ederim, birazdan bu dersten midterme guricem ve hayatimi kurtardi diyebilirm bi bakima :)

    YanıtlaSil
  4. Vrio çok teknik bir analizdir. Gördüğüm kadarıyla tek paylaşan da sensin. Başarılarının devamını dilerim.

    YanıtlaSil
  5. Çok anlaşılır ve akılda kalır şekilde sunmuşsunuz. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. paylaşım üçün təşəkkürlər. Amma fon renginin daha açık olması sayfayı cazip yapar diye düşünürəm.

    YanıtlaSil