17 Temmuz 2011 Pazar

Online Pazarlama ve PR Planı Oluşturma

Harika ürünler satıyor olabilirsiniz, veya mükemmel hizmetler sunuyorsunuz. Fakat pazarlama sadece ürünlerinizle ilgili değildir!


Pazarlama ve PR planı geliştirirken, en önemli nokta ürün ve hizmetlerinizi bir kenara bırakıp bütün dikkatinizi ürünlerinizin alıcıları üzerine yoğunlaştırmaktır. 


Bir an Starbucks'ı düşünün. Ürün harika mı? Evet güzel kahveler sunabiliyorlar. Peki başka konularda size yardımcı olabiliyor mu? Belki oyalanabileceğiniz bir yer, belki buluşmak için uygun bir yer. Belki de sadece ücretsiz internet bağlantısı için oraya gidiyorsunuz, veya size zaman kazandırdığı için. Evet Starbucks bunların hepsini sağlıyor, yani kahvenin yanında başka seçenekler sunuyor ve bunları da satıyor. 
Standart pazarlama kuralları pazarlamanın 4P(marketing mix: product-ürün, price-fiyat, place-yer, promotion-promosyon) sinden bahsetse de, yeni pazarlama ve PR kuralları ile başarıyı yakalayabilmek için ilk olarak alıcılar üzerine yoğunlaşmalısınız. Sadece onları anlarsanız onlara unutamayacakları deneyimler yaşatabilirsiniz. 


Anlatacağım adımlar daha önce duyduğunuz, bildiğiniz, öğrendiğiniz pazarlama ve PR planlarına pek benzemeyecek, ama alıcıları kendinize çekmek için bu adımları uygulamanız gerekiyor.


Öncelikle yapmamız gereken pazarlama ve PR hedeflerini organizasyonun hedefleri ile uyumlu hale getirmektir. Şirketlerin çoğunda en önemli hedef karlı bir gelir artışıdır. Bu yeni kurulan şirketlerde müşteri kazandırmak anlamına gelirken oturmuş şirketlerde ellerindeki müşteriyi tutmaktır. Bu nedenle organizasyonunuzun liderleriyle  bir araya gelmek ve iş hedeflerinizi belirlemek ilk adımınız olmalıdır.
Başarılı online pazarlama ve ve PR çalışmaları hedef alınacak bir yada daha çok alıcı tipi belirleyerek yola çıktığı için başarılıdır. Bu nedenle alıcı tiplerini planlama sürecinizin bir parçası haline getirmeniz gerekir. Alıcı tipi, temel olarak, organizasyonunuza yada ürününüze belirli bir ilgisi olduğunu yada ürün veya hizmetinizin çözdüğü bir pazar sorunu olduğunu belirlediğiniz bir alıcının tipine işaret eder. Alıcı tipleri oluşturmak en önemli iştir pazarlama ve PR için.
Alıcı tipini belirledikten sonra, onların konuşma şeklini ve kullandıkları gerçek sözcük ve ifadeleri anlamanız gerekir. Bu sadece alıcılarınızla olumlu bir online ilişki kurmak için değil aynı zamanda etkili arama motoru stratejileri geliştirmek için de önemlidir. Hepsinden önemlisi ise, eğer alıcılarınızın arama yaparken kullandığı ifadeleri kullanmıyorsanız onlara ulaşabilme olasılığınız ne kadar olabilir ki?


Artık kurumsal hedefleri belirleyip, alıcı tipi ve tiplerinizi oluşturduğunuza göre ve alıcılarınızın ürününüz hakkında konuşurken veya arama yaparken kullandığı sözcük ve ifadeleri araştırdığınıza göre şimdi her bir alıcı tipinizin sizin organizasyonunuz hakkında neye inanmasını istediğiniz üzerine düşünmelisiniz. Mesela Volvo sadece otomobil satmaz, "güvenlik" satar. 
Artık bir yayıncı gibi düşünmeniz gerekiyor. Alıcılarınıza ulaşmak için onların tercih ettikleri medyada odaklanmış bir içeriği olan editoryal bir plan geliştirmelisiniz. Yapacağınız ilk iş alıcı tiplerinie göre düzenlenmiş sayfaları zengin içerikli bir internet sitesi yaratmak olabilir. Bu var olan bütün sitenizi yeniden tasarlamak anlamına gelmeyeceği gibi site mimarisinde bir değişiklik de gerektirmez. Sadece her biri belirli bir alıcı tipi için düzenlenmiş özel içeriğe sahip yeni, ayrı sayfalar yaratıp bu sayfalar için uygun linkler yerleştirerek işe başlayabilir ve sitenizin geri kalanını olduğu gibi bırakabilirsiniz. 
Ve artık bu yeni kuralları uygulayarak pazarlama ve PR planınızı geliştirdiyseniz artık bunları uygulamaya da hazırsınız:)  Unutmayın, internette ne yayınlıyorsanız onunla tanınırsınız!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder